vasárnap, 06 január 2013 22:19

A nyelvi funkciók leértékelődése

Írta:
Értékelés:
(0 szavazat)

„Egyre távolabb a szótól”
(George Steiner1)

A mai napig hatása alatt vagyok George Steiner „Egyre távolabb a szótól” című lenyűgöző esszéjének. Az író megállapításai nemhogy elavultak volna, de az elmúlt öt évtized2 folyamatai teljes mértékben igazolták azokat. A nyelv kommunikációs és leíró szerepe egyre inkább háttérbe szorul annak ellenére, hogy még mindig főszerepet játszik az emberi társadalomban. A nyelv devalválódása – amint Steiner is megírta – a következő folyamatokban nyilvánul meg elsősorban:

* A matematika térhódítása a tudományokban,
* A zenei kultúra növekvő térhódítása elsősorban a fiatalok körében,
* A film, és a televízió megjelenésével a képi eszközök finomodása, növekedése mind a kommunikációban, mind a modellezésben,
* A tömegkommunikációs eszközök segítségével az információ hatalmas tömegeket ér el. Így annak érdekében, hogy mindenki számára érthető legyen, a média által használt szókincs a legkevésbé műveltek színvonalára süllyed.

A szóbeliség leértékelődésének van egy, a fentiektől eltérő oka is. Az emberi társadalomban kialakuló, és egyre élesedő versenyhelyzetekben a nyelvet mind gyakrabban megtévesztésre használják fel. Ezzel kapcsolatos érzéseimet nem tudnám jobban megfogalmazni, mint George Steiner tette ötven évvel ezelőtt:

„Korunkban obszkurantizmus és őrület fertőzte meg a politika nyelvét. Nincs olyan otromba hazugság, amely ne lelne buzgó kimondóra, nincs olyan aljas brutalitás, amelynek ne kelne védelmére a hisztoricizmus szófacsarása. Hacsak nem adhatjuk bizonyos mértékben vissza újságjaink, törvényeink, politikai aktusaink szavainak világos és szigorúan körülírt jelentését, életünk még közelebb kerül a káoszhoz. Akkor egy új sötét középkor jön reánk.”3

Helytelen vélekedés a nyelv hibájának tekinteni azt, hogy hazudni lehet vele. Hiszen a nyelv egy eszköz a megismerésre, és mint minden eszközt, lehet jóra, és rosszra használni. A képzelet által teremtett – jóllehet hamis – valóságok nélkül az ember nem fejlődhetett volna azzá az értelmes lénnyé, aki. A nyelv modell-jellege is azt jelenti, hogy a valóságot csak részben, leegyszerűsítve tükrözi4. Így még akkor sem tekinthető teljesen igaznak egy verbális állítás, ha nincs mögötte szándékos megtévesztés. A tudományban régóta bevett módszer a világot leíró modellek tesztelése, a kriticizmus, ahogy a folyamatot Karl Popper nevezte általános értelemben. A tudományos modellekhez hasonlóan a nyelvi modelleket, azaz a verbális információkat is kritikusan kell kezelni. A probléma csak az, hogy korunk hatalmas információ-áradatában képtelenség mindent ellenőrizni. Azt viszont megtehetjük, és meg is kell tennünk, hogy a verbális kommunikációban elhangzottakat memóriánkra, és logikánkra támaszkodva szigorú vizsgálat alá vesszük.

A nyelvi megtévesztés nem csak arra épít, hogy nehezen ellenőrizhető a közölt információ, de az érzelmi ráhatás5 alkalmazásával is elterelhető a figyelem az igazságtól. A hamisságnak ezt a fajtáját csak úgy leplezhetjük le, ha fokozott gyanakvással fogadjuk azt az információt, amelyre ösztönösen érzelmileg is reagálunk.

A legjobb, és legáltalánosabb védekezés a megtévesztések ellen az, ha soha sem hagyjuk abba a tanulást, ha sok forrást használunk az információszerzésre, és ha igyekszünk „csak tiszta forrásból” meríteni. És nem utolsó sorban megfogadni Karl Popper tanácsát a mindenkori kritikus hozzáállásra vonatkozóan, bármilyen megszerzett információ esetében.

„Az igazság eszméje a leírásra és az információra vonatkozik, de csak a vita és a kritika jelenlétében alakul ki. Ez azért van így, mert egy elméletről kijelenteni azt, hogy igaz vagy hamis, egy kritikai ítéleten való átjutást jelent.
...
A tudomány a jón iskolában alakult ki, körülbelül Thalész idejében - valamikor i. e. 500 körül, és ez az érvelő vagy kritikai funkció azóta mérhetetlenül fontossá vált. Azóta az objektív tudás tudományos tudássá vált.6

Távolabbra tekintve felmerül a kérdés a nyelv hanyatlásával kapcsolatban, hogy mi jön a nyelv után? George Steiner szerint a csend következik:

"Nem távoli perspektíva ez «Ki tudja - úgymond R.P.Blackmur -, hogy nem olyan korszak lesz-e a következő, amely egyáltalán nem szavakban fejezi ki magát ... mert a következő korszaknak nem lehet irodalmi műveltsége semmiféle olyan értelemben, ahogyan mi értjük, vagy az elmúlt háromezer év értette.»

...
«Csend által elpusztulni»: az a civilizáció, amelyről Apolló elfordítja a tekintetét, nem él már soká."7

Én nem vagyok ennyiire pesszimista. A nyelv hanyatlása nem jelenti az ember végromlását. A verbalitás után valami bonyolultabb, a valóság leírására és kommunikálására alkalmasabb eszközre fog az emberiség lelni. A matematika lesz ez? Talán. A gondolat? Amiről alig tudunk valamit? Nem tudom, de jó lenne megérteni a folyamatot, és megsejteni a jövőt.

 

___________________________________________________

1 A mottó George Steiner híres esszéjének címe: „Egyre távolabb a szótól”.

2 Az esszé 1961-ben jelent meg. Az általam elérhető források szerint az esszét egy 1960-ban hallható, azonos című két rádióbeszélgetés előzte meg.

3 George Steiner, Egyre távolabb a szótól. Ez az idézet már szerepelt egy korábbi kis írásomban is: http://www.infinitemath.hu/index.php/archivum/item/45-a-matematik%C3%A1r%C3%B3l-azoknak-akik-nem-%C3%A9rtik-vagy-nem-szeretik.html

4„Nem is volt olyan régen az a kor, amikor ha valaki ellentmondott egy tényszerű információval kapcsolatban, az egyben azt is jelentette, hogy a másikat hazugnak tekintette, ami felért a párbajra való kihívással. És az ellentmondó információk kezelésének legkorábbi módja az volt, döntsenek a felek harccal egymás között. Ez magyarázza azt, hogy miért tartott olyan sokáig, amíg egy adott információ tényszerű vagy objektív igazsága világosan elkülönült az informáns szubjektív megbízhatóságától.” (Karl Popper, Test és elme)

5„… történetek meghallgatásakor - vagy még inkább a darabként való megtekintésükkor - igen erős lehet az érzelmi bevonódás, ami bizonyos fajta elfogadásra ösztönöz, még akkor is, ha teljesen tudatában vagyunk annak, hogy a történet pusztán csak történet. A reklám, a korábban tárgyalt kommunikatív fertőzéssel együtt szinte teljesen ezen a kommunikációs hatáson alapul.” (Karl Popper, Test és elme)

6 Karl Popper, Test és elme. „Boldolt” kiemelés tőlem.

7 George Steiner, Egyre távolabb a szótól

Megjelent: 1031 alkalommal Utoljára frissítve: kedd, 08 január 2013 09:09
Tovább a kategóriában: A szellemi barbárság kora »
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned