hétfő, 04 november 2013 09:06

Deus ex machina

Írta:
Értékelés:
(0 szavazat)

Az ókori görög drámákban a teljesen reménytelen helyzeteket egy isteni beavatkozással oldották meg a drámaírók, és ezt a drámai fordulatot illették a címben idézett kifejezéssel. Sok kritika érte ezeket a megoldásokat, most ezek közül csak Arisztotelészét idézem:

„A jellemeknél is - akár a cselekményszövésben - mindig törekedni kell a szükségszerűségre vagy valószínűségre, úgyhogy az, amit egy bizonyos ember egy bizonyos módon mond vagy cselekszik, szükségszerű vagy valószínű legyen, s egyik dolog a másik után szükségszerűen vagy valószínűen következzék. Világos tehát, hogy a cselekmény megoldásának is magából a jellemzésből kell következnie, nem a gépezet alkalmazásából, mint a Médeiá-ban és nem úgy, mint az Íliász-ban az elhajózással kapcsolatos események. Ezt a bizonyos gépezetet a színpadi cselekményen kívül eső dolgoknál kell felhasználni, olyanoknál, amelyek vagy régebben történtek, vagy amelyeket az ember nem tudhat, vagy amelyek csak a jövőben esnek meg, s megkívánják a megjóslást és bejelentést, mert tudásukat az isteneknek adjuk meg. Semmiféle ésszerűtlenségnek nem szabad lennie a cselekményben, de ha mégis előfordul, akkor csak a tragédián kívül, mint Szophoklész Oidipusz-ában.”

Arisztotelész, Poétika (XV)

Miközben egyetértek Arisztotelésszel, több ellenvetésem is van az isteni beavatkozás hitének abszolút hiányával szemben. Egyébként Arisztotelész sem akarta teljesen kiseprűzni a művekből a „deus ex machinát”, amint a fenti idézetben is olvasható, csak a helyére kívánta tenni a dolgokat.

Az ember hitében mindig van egy kis csodavárás is. Elborzasztana az a gondolat, ha a jövőt nem tartanánk jobbnak a múltnál, és a jelennél, és ha a jón munkálkodva nem számítanánk a „jótett helyébe jót várj” mellett a tőlünk független jóra, a kellemes meglepetésre, vagy csodára. Babits is ezért írta a „Divina machina” című versében a következőket:

„de legszörnyűbb gondolatnak, legborzalmasabb csoda
az hogy nincs csoda a földön, az hogy nem lehet csoda.”


Én nem vagyok ennyire pesszimista, és nem zavarnak az ókori irodalomban az isteni beavatkozások sem. Szerintem az istenekben való hit a jóság létezésében való hitet is jelenti. Sajnálom, hogy a mai világban – ahol Babitshoz hasonlóan túl sok a pesszimista ember – az irodalomból, de a tömegkultúrából is hiányzik a „deus ex machina” szerepeltetése. Valami tudathasadásos állapotnak tartom, hogy miközben annyi vallás és – állítólagosan – vallásos ember él a földön, ugyanakkor a kultúra termékeinek legfeljebb mellékszereplői a hittel kapcsolatos kérdések, és az istenhit lényege, a segítő isteni kéz feltételezése – az általános értelemben vett „deus ex machina” – szinte teljesen hiányzik az alkotásokból. Ahogy helytelen volt az ókori művekben a túl sok „deus ex machina”, ugyanúgy helytelennek tartom ennek teljes hiányát napjaink műalkotásaiban.

Babits így sóhajt a fent idézett verse végén:

"«Adj Uram csodát csak egyszer! egyszer csak legyen csoda!»"

Szerintem ennek a jelkívánásnak vagy csodavárásnak a mibenléte rejti az istenhit körüli problémákat. Ahogy én látom, a jel és a csoda nem hiányzik, csak nem ott keressük, ahol megjelenik.1 A hit tudáson alapszik, a tudás végső próbája pedig a tapasztalat. Ha nem tapasztaljuk meg Istent, akkor a vallási tanítások mitológiává alacsonyodnak le. Isten megtapasztalását viszont olyan csodákban és jelekben várjuk, amelyek emberi kreációk, nincs közük a szellem, az értelem, és a lélek világához. Az ember még az anyagi világhoz tartozónak érzi magát, így kézzelfogható, vagy a fizikai jelenségek logikáján kialakult okfejtéseinkkel igazolható csodákat és szignálokat vár.2 Ha már magunk nem jövünk rá, akkor jobban oda kellene figyelnünk az Istenről szóló írásokra, például a következőre:

„Az Isten lélek: és akik őt imádják, szükség, hogy lélekben és igazságban imádják.” (Biblia, János evangéliuma:4:24)

Istent a lelkünkben tapasztalhatjuk meg, a kapcsolatunk vele szellemi kapcsolat. Én úgy hiszem, hogy Isten és a segítőtársai sohasem a világot segítik3, nem a környezetet, nem a társadalmat, nem a lehetőségeket, csakis az embereket egyenként, belülről. A „deus ex machina” igazi színtere az emberi lélek, és nem a külvilág.

A cél tehát nem kívül van, hanem belül. Önmagunkban kell keresni a jeleket és a csodákat, a „súgást”. Természetesen a környezetünkben szintén van, ami fontos Isten számára is: az emberek, és az emberek segítése, egyenként. Ebben mi is segítőtársak lehetünk, mi is tudunk másoknak segíteni; megértéssel, szeretettel.

Megjegyzés

Isten létének kérdése szinte mindig felveti a gonoszság, a rossz létezésének miértjét. Ezzel kapcsolatos gondolataim messzire vezetnek.4 Hogy miképp létezhet Isten – vagy ha valakinek jobban tetszik, akkor egy kozmikus szuperintelligencia – mellett a gonoszság is, erre a válasz az evolúció, a bonyolultság- és az információelmélet, valamint a kozmológia tudástárában rejlik. Az egyszerűbb válaszok kiábrándítóak.

_________________________________________________

1 Erről már írtam néhány gondolatot a „Tudás és hit” című írásomban:

2 Közismert a vicc a részeg emberről, aki nem az ajtó körül keresi a kulcsot, ahol elejtette, hanem az utcai lámpa alatt, mert ott világos van.

3 Jézus híres mondása „Adjátok meg azért ami a császáré, a császárnak, és ami az Istené, az Istennek” épp azt jelenti, hogy Istennek nincs dolga a világi ügyekkel.

4 Ezzel kapcsolatosan már írtam a szabad akarat és a bonyolultság összefüggéséről.

Megjelent: 959 alkalommal Utoljára frissítve: hétfő, 04 november 2013 09:15
Tovább a kategóriában: « Okozatiság és célkövetés
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned