hétfő, 09 január 2012 16:40

Pascal; François Mauriac válogatásában

Írta:
Értékelés:
(0 szavazat)

Egy antikváriumban ráleltem Pascal „Gondolatok” című művének egy 1943-as magyar kiadására, amely François Mauriac válogatásásának, és bevezetőjének fordítása. Most élvezettel olvasom újból Pascalt, és azt is nagyon érdekesnek tartom, hogy Mauriac milyen gondolatokat választott ki a Pascal-hagyatékból, illetve mit írt Pascalról.

Elsőként „A légüres térről szóló tanulmány töredéke” került a válogatásba. Elgondolkodtatott az, amit Pascal a fizika és a vallás tanainak korabeli kezeléséről írt:

„… csak sajnálhatjuk, hogy akadnak elvakult emberek, akik a fizikában is egyes szerzők tekintélyével bizonyítanak, logikus érvelés és kísérletek helyett; és ugyanakkor elborzadunk, hogy mások logikus érveléssel keresik az igazságot a teológiában, ahelyett, hogy rábíznák magukat a Szentírás és az Atyák tekintélyére. ”

Ez a megállapítás vagy vélemény igen sok gondolatot indított el bennem. Pascal itt – nagyon helyesen – különbséget tesz a kísérletileg igazolható állítások, és a csak történetiségéből megismerhető információk között. Az utóbbi alatt azt értem, hogy a történelmi események csak leírásukból1 ismerhetők meg, így ezeknél a legtisztább, legeredetibb forráshoz kell fordulni, és nem a logikához, spekulációkhoz. Pascal a Bibliára is hivatkozhatott volna, ami a következővel fejeződik be: 

„Bizonyságot teszek pedig mindenkinek, aki e könyv prófétálásának beszédeit hallja: Hogy ha valaki ezekhez hozzá tesz, e könyvben megírt csapásokat veti Isten arra; És ha valaki elvesz e prófétálás könyvének beszédeiből, az Isten annak részét eltörli az élet könyvéből, és a szent városból, és azokból, amik e könyvben megírattak.”2

Mindig is tetszett ez a passzus3, mert a későbbi Biblia-hamisítók és újraértelmezők elleni lépést láttam benne. Kérdés persze, hogy mikor került az Újtestamentum végére ez a befejezés. Jó lenne tudni. Az biztos, hogy a vizsolyi Bibliában szerepel, és azt 1589-ben kezdték kinyomtatni, így Pascal előtti korban már benne volt.

Másik érdekessége Pascal érvének, hogy a teológiára vonatkozóan nem hivatkozik Isten transzcendentális megtapasztalására, mint ismeretszerzésre. Ha a fizikai kísérletekhez hasonlóan nem is lehet igazolni a Biblia állításait, de a transzcendencia létét Pascal is megtapasztalta. Mégsem hivatkozik rá. Ennek több oka lehet. A fenti idézet születésének ideje nem ismert pontosan, körülbelül 1647-re teszik, mert akkor foglakozott Pascal a címadó témával. A megtérését eredményező misztikus élményt 1654 novemberére datálják, bár egyesek szerint már nyolc évvel korábban is voltak hasonló, de nem elég erőteljes élményei. Így elképzelhető, hogy a fent idézett írásának idején voltak már transzcendentális élményei. Miért nem említi? És egyáltalán miért írnak azóta is oly kevesen a misztikus élményekről jó nevű szerzők? Ha Isten verbális kapcsolatba lépett az emberekkel először a zsidóságon keresztül, majd az Újtestamentum evangélistái és apostolai segítségével, akkor miért szakadt meg ez a kapcsolat? És ha nem szakadt meg, akkor milyen formában létezik a kapcsolatunk a transzcendenciával? Azt hiszem ez az utolsó kérdés az, ami a lényegre tapint – mert ha hiszünk a kapcsolat folyamatos meglétében – akkor csak a formájára, a módjára kell ráismernünk. „Az Isten lélek: és akik őt imádják, szükség, hogy lélekben és igazságban imádják.” (János, 4,24) Ez a bibliai idézet rávilágíthat a kapcsolat módjára is, ami ezek szerint csak lelki lehet. Valószínűleg sokkal egyszerűbb, mint gondoljuk: például egy lelkifurdalás formájában valósulhat meg, vagy egy jó gondolatban. Isten mindenkihez szól, nem csak azokhoz, akik tudatosan átélik a személyes megszólítottságot. Gondolatainkról pedig olyan keveset tudunk, annyira kevés kísérletet végeztünk velük, hogy aligha használhatók bármi bizonyítékául.

__________________________________________________________________________________

1 Pascal korában még nem, de ma már a régészet, és sok egyéb tudomány is megtámogatta és folyamatosa korrigálja a történelmi múltról való tudásunkat.

2 Az idézet természetesen a Jelenések könyvére vonatkozik, de értelmezhető az egész Bibliára is.

3 Rendszeresen használom is ezt az idézetet, ha különböző hittérítők keresnek meg.

Megjelent: 884 alkalommal Utoljára frissítve: szombat, 06 augusztus 2016 13:33
Tovább a kategóriában: Lélek és lelkiismeret I. »
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned